
Hodnocení
Hodnocení profilové zkoušky z Českého jazyka a literatury
Skládá se ze dvou částí
- písemná práce
- ústní zkouška
1. část – písemná práce
- volba ze 6 témat
- rozsah práce – minimálně 250 slov (horní hranice není stanovena)
- vypracování trvá 150 minut
Kritéria hodnocení písemné práce:
1A, 1B – vytvoření textu podle zadaných kritérií (tj. vystižení tématu, funkčního stylu, slohového útvaru a slohového postupu)
2A, 2B- funkční využití jazykových prostředků (využití znalostí jazykové normy a kodifikace – pravopis, morfologie, slovotvorba; využití jazykových prostředků adekvátních dané komunikační situaci; pestrost slovní zásoby)
3A, 3B- uplatnění zásady syntaktické a kompoziční výstavby textu (tj. zásada výstavby větných celků, vytvoří myšlenkově ucelený, strukturovaný a koherentní text)
Písemná práce je hodnocena bodovým systémem dle „Bodové škály k hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury“ (viz. materiál pro hodnotitele písemných prací Cermat). Pokud je student v oblasti kritérií 1A nebo 1B hodnocen 0 body, práce se již nehodnotí dále. Rozpětí bodů za každou hodnocenou oblast je 0–5 bodů. Maximální počet je 30 bodů.
Kritéria pro udělení 0 bodů:
- text se nevztahuje k danému tématu
- text nevykazuje charakteristiky zadaného slohového útvaru
- práce nemá stanovený minimální rozsah – tj. 250 slov
- hodnotí se pouze autorský text žáka
Přehled hodnocení dle bodového systému:
Počet bodů | Hodnocení prospěchu |
---|---|
30–26 bodů | výborný |
25–21 bodů | chvalitebný |
20–16 bodů | dobrý |
15–12 bodů | dostatečný |
11–0 bodů | nedostatečný |
2. část – ústní zkouška
Student/studentka si ze školního seznamu literatury dle stanovených pravidel vybírá 20 literárních děl a svůj seznam odevzdá nejdéle do 31. 3. (30. 6. – pro podzimní termín). Neodevzdá-li student svůj výběr do daného termínu, losuje si u zkoušky z celého seznamu literárních děl.
Příprava trvá 20 minut, ústní zkoušení 15 minut.
V jednom dni nelze losovat dvakrát pracovní list ke stejnému literárnímu dílu.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky (bodový systém v rozpětí 0–4 body za každou oblast)
- analýza uměleckého textu
- charakteristika literárněhistorického kontextu literárního díla
- analýza neuměleckého textu
- výpověď v souladu s jazykovými normami a se zásadami jazykové kultury
Počet bodů | Hodnocení prospěchu |
---|---|
28–25 bodů | výborný |
24–21 bodů | chvalitebný |
20–17 bodů | dobrý |
16–13 bodů | dostatečný |
12–0 bodů | nedostatečný |
Maximální počet bodů – 28. Hranice úspěšnosti je 13 bodů (12 bodů u studentů s uznaným přizpůsobením podmínek).
Celkové hodnocení zkoušky:
Písemná práce je do výsledného hodnocení započítávána 40 % a ústní zkouška 60 %. Student bude hodnocen známkou 1–5. Pokud v některé části neuspěl, musí opakovat pouze danou dílčí zkoušku.
Hodnocení profilové zkoušky z cizího jazyka
Skládá se ze dvou částí:
- písemná práce
- ústní zkouška
1. část – písemná práce
- Písemnou prací se rozumí vytvoření souvislého textu v celkovém rozsahu 180–200 slov.
- Vypracování trvá 120 minut.
- Záznam písemné práce je rukopisnou formou.
Při konání písemné práce má žák možnost použít překladový slovník, který je zapůjčen školou. Pokud si žák přinese vlastní slovník, je řádně zkontrolován vyučujícím příslušného cizího jazyka.
Pro písemnou práci jsou stanovena 3 témata. Žák si zvolí jedno z těchto témat. Zadání obsahuje název zadání, popřípadě výchozí text k zadání a jednotlivé body, které je nutné dodržet.
Hodnocení písemné práce
Písemná práce se hodnotí podle následujících bodů:
- Vytvoření textu podle zadaných kritérií:
- Téma, obsah
- Srozumitelnost, přesnost, účelnost
- Dodržení minimálního počtu slov
- Funkční užití jazykových prostředků
- Šíře a pestrost, pravopis, tvarosloví
- Adekvátnost jazykových prostředků
- Gramatická kompetence
- Rozsah a přesnost
- Počet tvaroslovných a pravopisných chyb
- Syntaktická a kompoziční výstavba textu
- Prostředky textové návaznosti
- Kompozice a soudržnost textu
- Strukturovanost a členění textu
Na základě těchto kritérií je stanoveno konečné celkové hodnocení písemné práce
- výborně
- chvalitebně
- dobře
- dostatečně
- nedostatečně
Kritéria hodnocení | Počet bodů | ||
---|---|---|---|
1 | Zpracování zadání | 1A zadání | |
1B Rozsah a obsah | |||
2 | Organizace a koheze textu | 2A Organizace | |
2B Koheze, prostředky textové návaznosti | |||
3 | Slovní zásoba a pravopis | 3A Přesnost | |
3B Rozsah | |||
4 | Mluvnické prostředky | 4A Přesnost | |
4B Rozsah |
Nejvyšší počet bodů za každé kritérium – 3
Počet bodů | Hodnocení prospěchu |
---|---|
24–21 bodů | výborný |
20–17 bodů | chvalitebný |
16–13 bodů | dobrý |
12–9 bodů | dostatečný |
8–0 bodů | nedostatečný |
2. část – ústní zkouška
Žák si losuje z 20 pracovních listů (dále jen PL), z nichž každý obsahuje 4 části. Před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje jeden PL s určitým tématem.
Příprava ke zkoušce trvá 20 minut. Ústní zkouška trvá 15 minut. V jednom dni nelze losovat dvakrát stejný pracovní list. V úvodu zkoušky se žák krátce představí (0,5 minuty).
Jednotlivé části ústní zkoušky:
- část: Otázky k danému tématu (2,5 minuty)
- část: Popis a srovnání obrázků, které se vztahují k danému tématu (4 minuty)
- část: Samostatné vypravování k vylosovanému tématu (5 minut)
- část: Prověření odborných znalostí cizího jazyka – četba a překlad odborného textu, případně otázka k danému textu – dle času (3 minuty)
Hodnocení ústní zkoušky
Při zkoušce se hodnotí následující kritéria:
- Obsah a projev
- Srozumitelnost, přesnost, souvislost
- Asistence zkoušejícího
- Lexikální kompetence
- Rozsah, přesnost
- Gramatická kompetence
- Rozsah a přesnost
- Fonologická kompetence
- Výslovnost, plynulost
Každá jednotlivá část zkoušky je hodnocena podle všech těchto kritérií. Na jejich základě bude stanoveno hodnocení každé jednotlivé části body 0-3. Body za jednotlivé části budou sečteny. Poslední kritérium – fonologická kompetence bude hodnocena za všechny části. Tedy nejvyšší počet bodů je 39. Známky budou odvozeny od přidělených bodů takto:
Počet bodů | Hodnocení prospěchu |
---|---|
39–35 bodů | výborný |
34–30 bodů | chvalitebný |
29–24 bodů | dobrý |
23–19 bodů | dostatečný |
18–0 bodů | nedostatečný |
Žáci s přiznaným uzpůsobením dle doporučení PPP mají možnost úpravy času na přípravu a zkušební dokumentace.
Celkové hodnocení zkoušky
Písemná práce je do výsledného hodnocení započítávána 40 % a ústní zkouška 60 %. Student bude hodnocen známkou 1–5. Pokud v některé části neuspěl, musí opakovat pouze danou dílčí zkoušku.
Hodnocení profilové zkoušky z Ošetřovatelství, Psychologie a komunikace a Somatologie
Ústní zkouška
Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák jedno téma vylosuje z minimálně 20 otázek. Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut. Ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut. Klasifikaci žáka schvaluje zkušební komise na základě̌ společného návrhu zkoušejícího a přísedícího Nedojde-li ke shodě̌ mezi zkoušejícím a přísedícím, jsou návrhy obou předloženy ke schválení zkušební komisi. O klasifikaci žáka hlasují členové zkušební komise, kteří byli této zkoušce přítomni po převážnou část konání zkoušky. Při rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy zkušební komise. Žák vykoná zkoušku úspěšně, pokud je hodnocen stupněm výborný až dostatečný.
V případě, že byl žák hodnocen stupněm nedostatečným, může konat tuto zkoušku v opravném terminu, a to z každého zkušebního předmětu nanejvýše dvakrát.
Při ústní zkoušce nelze v jednom dni losovat dvakrát stejné téma.
Hodnocení profilové zkoušky z Ošetřování nemocných
Praktická zkouška
Žák si losuje z 18 témat:
- Ošetřování nemocných s chorobami nervového ústrojí
- Ošetřování nemocných s chorobami kardiovaskulárního ústrojí
- Ošetřování nemocných s onemocněním krvetvorby
- Ošetřování nemocných s onkologickým onemocněním
- Ošetřování nemocných s endokrinologickým a metabolickým onemocněním
- Ošetřování nemocných s chorobami dýchacího ústrojí
- Ošetřování nemocných s chorobami ledvin a močových cest
- Ošetřování nemocných s chorobami periferních cév
- Ošetřování nemocných s chorobami GIT
- Ošetřování starých, chronicky nemocných a dlouhodobě ležících
- Ošetřování nemocných s poruchami vědomí
- Ošetřování nemocných s endoprotézou, zevním fixátorem, imobilizačním obvazem
- Ošetřování nemocných před operací
- Ošetřování nemocných po operaci
- Ošetřování nemocných s polytraumatem
- Ošetřování nemocných s mozkovou komocí
- Ošetřování nemocných s poraněním měkkých tkání a kloubů
- Ošetřování nemocných v břišní chirurgii
Struktura zkoušky:
1. den
- zahájení, losování témat (skupiny pacientů)
- předání informací staniční sestrou
- sběr informací (z dokumentace, rozhovorem, pozorováním)
- vyhodnocení získaných informací a naplánování oš. péče na následující den
Zkušební komise hodnotí úroveň získávání informací.
2. den
- doplnění informací, realizace oš. plánů
- poskytování individualizované komplexní oš. péče
- předání informací staniční sestře
- porada maturitní komise, obhajoba a individuální vyhlášení výsledků
Výsledek je sdělen v den konání maturitní zkoušky, o výsledku rozhodují přítomní členové maturitní komise. V případě rovnosti hlasů, rozhoduje pověřený místopředseda, neboť předseda obvykle nezdravotník kam z důvodu specifického prostředí, kde praktická maturita probíhá, nemá přístup.
Zkušební komise v obou dnech hodnotí:
- osvojení a využívání odborných znalostí a zkušeností
- schopnost orientace ve zdravotnické dokumentaci
- odbornou a společenskou úroveň komunikace
- schopnost pozorovat, registrovat a reprodukovat projevy a příznaky pacientů
- organizační schopnosti a spolupráci se zdravotnickými pracovníky
- dodržování norem ošetřovatelské péče, hyg.–epi, režimu, práv pacientů, BOZP
- samostatnost a realizaci jednotlivých oš. postupů a odborných výkonů
- míru spokojenosti pacientů, zhodnocení a zdůvodnění oš. péče
Kritéria stupňů prospěchu:
Stupeň 1 – výborný Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti uceleně, přesně a plně chápe vztahy mezi nimi. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí logicky správně. Ústní projev je správný, přesný a výstižný.
Stupeň 2 – chvalitebný Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Samostatně a produktivně s menšími podněty učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí správně, v jeho myšlení je logika. Ústní projev má menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.
Stupeň 3 – dobrý Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů a definic nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování poznatků a dovedností se dopouští chyb. Jeho myšlení je v celku správné, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.
Stupeň 4 – dostatečný Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností a při řešení teoretických úkolů se vyskytují závažné chyby. Ústní projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Závažné chyby dovede za pomoci učitele opravit.
Stupeň 5 – nedostatečný Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností se vyskytují velmi závažné chyby. Neprojevuje samostatnost v myšlení. V ústním projevu má závažné nedostatky a chyby, které nedokáže opravit ani s pomocí učitele.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají podle závažnosti svého znevýhodnění právo na úpravu prostředí, navýšení časového limitu přípravy, obsahové a formální úpravy zadání zkoušek, odlišnosti v hodnocení, použití kompenzačních pomůcek atd. v souladu s doporučením PPP.