Školní řád
Soukromé střední zdravotnické školy Mělník, o.p.s.
1.1 Práva žáků
- na vzdělání na SSZŠ Mělník, o.p.s.
- na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání
- volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí
- aktivně se účastnit prostřednictvím zástupců tříd na fungování školy
- vyjádřit se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, své připomínky mohou vznést prostřednictvím zákonných zástupců nebo přímo řediteli školy
- na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona
- vyjádřit se k ústní a písemné klasifikaci
- omluvit se v předmětu z prověřování znalostí v případě delší nepřítomnosti
- na konzultaci po předchozí dohodě s vyučujícím, konzultace nenahrazuje výuku, žák musí být na konzultaci připraven a musí vyučujícímu předložit konkrétní problém
- na konzultace a řešení problémů s třídním učitelem, výchovným poradcem, metodikem prevence sociálně patologických jevů, zástupcem ředitele a s ředitelem školy
- na přezkoušení před komisí v případě, že zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka písemně požádá o přezkoušení z důvodu pochybnosti o správnosti hodnocení z daného předmětu
- využívat prostory a vybavení školy určené k výchově, vzdělávání a odpočinku (toto právo může být částečně omezeno z bezpečnostních důvodů v odborných učebnách a v tělocvičně)
- uložit své osobní věci v přidělené skříňce v šatně
- na poučení BOZ a PO, o chování na veřejnosti, v dopravních prostředcích a před pořádanými akcemi školou
- na poučení o BOZ a PO v předmětech tělesná výchova, OSN a odborná cvičení.
1.2 Práva zákonných zástupců žáků
- na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich dětí, možnost obrátit se na poradenskou pomoc školy
- požádat o uvolnění žáka z výuky podle pravidel tohoto řádu
- rodiče, popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost, mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka.
1.3 Povinnosti žáků
- docházet do školy pravidelně a včas podle stanoveného rozvrhu hodin se zúčastňovat vyučování
- neopouštět budovu školy mimo hodiny stanovené rozvrhem
- dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti v hodinách i o přestávkách
- školní řád platí i na exkurzích a akcích školy, žáci se řídí pokyny pověřeného pracovníka dozorem
- plnit pokyny pedagogických pracovníků školy a dalších zaměstnanců školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem
- nezapínat počítače v učebnách a manipulovat s nimi bez vědomí vyučujících
- dbát o pozitivní sociální klima ve třídě i ve škole, chovat se přátelsky ke spolužákům, nepodporovat žádné projevy rasismu, násilí a šikanování a o těchto projevech informovat třídního učitele, výchovného poradce, ředitele školy nebo další vyučující
- oznámit rodičům veškerá sdělení školy (konzultační hodiny vyučujících, termíny třídních schůzek, apod.) a zapisovat všechny známky do studijního průkazu
- své mínění a názory vyjadřovat vždy slušným způsobem
- nepoškozovat majetek školy a spolužáků, případné škody nahradit, bez odkladu nahlásit vedení školy poškození majetku
- předložit včas písemnou žádost o uvolnění z vyučování v případě známých důvodů absence (1-2 dny povoluje třídní učitel, delší absenci ředitel školy)
- v případě nepředvídaných důvodů oznámit škole bez zbytečného odkladu důvod nepřítomnosti (za nezletilého tak učiní zákonný zástupce)
- zameškané hodiny omluvit v systému Bakaláři, eventuelně ve studijním průkazu ihned po příchodu do školy (u nezletilých žáků podepisuje nepřítomnost žáka zákonný zástupce nebo vychovatel, a to i v případě potvrzení od lékaře; u zletilých žáků třídní učitel omluví nepřítomnost na základě omluvenky podepsané lékařem, nebo potvrzení od úřadu)
- Onemocní-li žák, nebo některá z osob, s nimiž bydlí, nakažlivou chorobou, oznámí to žák, u nezletilého žáka zákonný zástupce, písemně řediteli školy. Takový žák se může zúčastnit vyučování pouze se souhlasem lékaře.
- doplnit si zameškané učivo co nejrychleji (v případě více než 30% absence v daném předmětu bude žák konat zkoušku v náhradním termínu. Rozsah a termín zkoušky určí vyučující.)
- zachovávat mlčenlivost o informacích, které se týkají pacientů
- zletilí žáci musí informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo o jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
- oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§28 odst.2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost, a změny v těchto údajích
1.4 Povinnosti zákonných zástupců
- zajistit, aby žák docházel řádně do školy
- na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka
- informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo o jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
- dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem
- oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§28 odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka.
1.5 Vztahy žáků a zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky školy
- Pedagogičtí pracovníci školy vydávají žákům a zákonným zástupcům žáků pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávání, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření.
- Informace, které žáci nebo zákonný zástupce žáka poskytnou do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi (zdravotní způsobilost) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
- Vyzve-li ředitel školy nebo jiný pedagogický pracovník zákonného zástupce k osobnímu projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka, konzultuje termín schůzky se zákonným zástupcem žáka.
- Všichni pedagogičtí pracovníci se povinně zúčastňují třídních schůzek a konzultací, na kterých informují zákonné zástupce žáků o výsledcích výchovy a vzdělávání. V případě omluvené nepřítomnosti pedagogického pracovníka zajistí tito vyučující, aby zákonní zástupci žáků byli informováni jiným způsobem.
1.6 Základní pravidla chování ve škole
- Žák přichází do školy alespoň 10 minut před začátkem vyučování, aby se stačil v klidu převléknout a připravit si potřebné věci na výuku. Žáci se ve škole převlékají a přezouvají, oděv a obuv si ukládají do přidělených skříněk, které si uzamykají.
- Žáci nenosí do školy věci nebezpečné pro život a zdraví
- Ve škole, na školních akcích, OSN a odborné praxi platí zákaz používání zařízení, která umožňují pořizování zvukových, obrazových a jiných záznamů. Při vyučovací hodině mají žáci vypnuté mobilní telefony uložené v taškách. Při neuposlechnutí lze tento přestupek považovat za hrubé porušení školního řádu.
- O volných hodinách mohou žáci pobývat v neobsazených místnostech školy. Zachovávají zde klid a respektují, že jiné třídy mají vyučování. Při opuštění místnosti zkontrolují pořádek ve třídě a uzavření oken.
- Žáci udržují pořádek ve všech prostorách školy a v šatně žáků v nemocnici. Třída, která končí vyučování či praxi, uklidí třídu či přidělenou šatnu v nemocnici.
- Žáci dodržují zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zásady protipožární ochrany. Neprodleně hlásí úraz či poranění vyučujícímu, pedagogickému dozoru nebo vedení školy.
- Při praktickém vyučování a OSN žáci nenosí ozdobné předměty, jako například náramky, náramkové hodinky, náušnice větší než dva centimetry, kruhové náušnice, náhrdelníky, prsteny, ozdobné kroužky, piercing na viditelném místě apod. Pro výkon praktické výuky a OSN je hygienickými předpisy stanoven příslušný oděv. Žák je vždy viditelně označen jmenovkou s uvedením ročníku, ve kterém studuje.
- Žákům je ve všech prostorách školy, v okolí školy, v areálu školních pracovišť a na všech školních akcích přísně zakázáno kouření, vnášet a užívat alkoholické nápoje, návykové, omamné a psychoaktivní látky, jedy a takové látky, které je svým vzhledem, chutí a konzistencí napodobují. Prokázané užití těchto látek je oprávněným důvodem k vyloučení ze školy.
- Žák se chová vždy tak, jak to odpovídá morálnímu profilu žáka střední školy a respektuje pokyny pracovníků školy. Za své chování a jednání žák odpovídá i mimo školu, a to také ve dnech volna a školních prázdnin.
- Dojde-li k porušení školního řádu, bude jeho chování posuzováno dle kázeňských opatření školy.
2.1 Průběh středního vzdělávání
- Uchazeč se stává žákem střední školy prvním dnem školního roku, popřípadě dnem uvedeným v rozhodnutí o přijetí.
- V průběhu středního vzdělávání se žákovi umožňuje přestup do jiné školy, přerušení vzdělávání, opakování ročníku, uznání předchozího vzdělání, a to na základě písemné žádosti. Součástí žádosti zákonného zástupce nezletilého žáka je souhlas žáka.
- O přestupu žáka střední školy do jiné střední školy rozhoduje ředitel školy, do které se žák hlásí. V rámci rozhodování o přestupu žáka, zejména pokud má dojít ke změně oboru vzdělání, může ředitel školy stanovit rozdílovou zkoušku a určit její obsah, rozsah, termín a kritéria jejího hodnocení. Žák přestává být žákem školy, z níž přestoupil, dnem předcházejícím dni přijetí na jinou školu.
- Ředitel školy může žákovi přerušit vzdělávání, a to na dobu nejvýše dvou let. Po dobu přerušení vzdělávání žák není žákem školy. Po uplynutí doby přerušení vzdělávání pokračuje žák v tom ročníku, ve kterém bylo vzdělávání přerušeno, popřípadě se souhlasem ředitele školy ve vyšším ročníku, jestliže prokáže odpovídající znalosti. Ředitel školy na žádost ukončí přerušení vzdělávání i před uplynutím doby přerušení, nebrání-li tomu závažné důvody.
- Ředitel školy může žákovi, který na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, povolit opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.
- Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka na žádost z části vyučování některého předmětu.
2.2. Organizace vyučování (viz Organizace vyučovacího dne, zveřejněná na nástěnkách a webu školy)
Budova školy je otevřena od 7.40 hod a uzavírá se dle rozvrhu, nejpozději v 16 hodin. Po 2. vyučovací hodině (tj. v 9.40) je stanovena velká přestávka. Ostatní přestávky jsou desetiminutové a po 5. vyučovací hodině jsou přestávky pětiminutové.
Režim OSN
- 6.30–11.30 výuka s třicetiminutovou pauzou
- 13.15–14.45 odpolední praxe
2.3 Žák přestává být žákem školy
- Jestliže se žák neúčastní vyučování po dobu nejméně 5 vyučovacích dnů a jeho neúčast při vyučování není omluvena, vyzve ředitel školy písemně zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka, aby neprodleně doložil důvody žákovy nepřítomnosti.
- Žák, který nepostoupil do vyššího ročníku, přestává být žákem školy posledním dnem příslušného školního roku nebo po tomto dni dnem následujícím po dni, kdy nevykonal opravnou zkoušku, nebo neprospěl při hodnocení v náhradním termínu, anebo dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o nepovolení opakování ročníku.
- Žák může zanechat vzdělávání na základě písemného sdělení doručeného řediteli školy. Součástí sdělení nezletilého žáka je souhlas jeho zákonného zástupce. Žák přestává být žákem střední školy dnem následujícím po dni doručení tohoto sdělení řediteli školy, popřípadě dnem uvedeným ve sdělení o zanechání vzdělávání, pokud jde o den pozdější.
- Jestliže je žák vyloučen ze školy, přestává být žákem školy dnem následujícím po nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.
- Ve škole není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace.
- Ve škole není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj žáků nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí.
Školení BOZP a PO provádí na začátku školního roku pověřeným pracovníkem. Žáky na OSN proškoluje pověřený pracovník nemocnice. Poučení na počátku školního roku provádí třídní učitel, který žáky seznámí zejména:
- se školním řádem
- se zásadami bezpečného chování ve třídě, na chodbách, schodištích, v šatnách, při odchodu ze školy a příchodu do školy a na veřejných komunikacích
- se zákazem přinášet do školy věci, které nesouvisejí s vyučováním s postupem při úrazu
- s nebezpečím vzniku požáru a s postupem v případě požáru
- Poučení na počátku první vyučovací hodiny přichází v úvahu pouze u některých předmětů – např. tělesné výchovy, praktická cvičení OSE, v jazykových učebnách, v učebnách výpočetní techniky. Vyučující seznámí žáky s pravidly bezpečného chování a upozorní je na možné ohrožení života, zdraví a majetku.
- Poučení před činnostmi, které se provádí mimo školní budovu (exkurze, vycházky, lyžařské výcviky, OSN apod.) spočívá v seznámení žáků se všemi pravidly chování, případnými zákazy apod. a v poučení o správném vybavení žáků. Toto poučení provede třídní učitel nebo ten, kdo bude nad žáky vykonávat dohled.
- Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě, při OSN a na akcích pořádaných školou jsou žáci povinni hlásit ihned třídnímu učiteli nebo jinému vyučujícímu, pedagogickému dozoru.
4.1 Záznam o školním úrazu, kniha úrazů
Kniha úrazů je uložena u sekretářky školy. V knize úrazů se evidují všechny úrazy žáků, ke kterým došlo při činnostech ve škole nebo na akcích organizovaných školou, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví.
Zápis do knihy úrazů provádí:
- vyučující příslušného předmětu
- učitel konající dozor (např. o přestávkách)
- vedoucí kurzu (např. lyžařský kurz)
- třídní učitel (ostatní případy)
Hlášení úrazu:
- O každém úrazu je informován ředitel školy, v případě jeho nepřítomnosti jeho zástupce.
- O vážnějším úrazu žáka podá škola bez zbytečného odkladu hlášení jeho zákonnému zástupci (v případě nezletilého žáka).
- Nasvědčují-li skutečnosti tomu, že v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný čin nebo přestupek, nebo jedná-li se o smrtelný úraz, podá škola bez zbytečného odkladu hlášení místně příslušnému útvaru Policie České republiky. Škola podá bez zbytečného odkladu hlášení pojišťovně, u které je škola pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu vzniklou na životě a zdraví žáků.
5.1 Zásady klasifikace
- Žáci se klasifikují ve všech vyučovacích předmětech uvedených v učebním plánu příslušného ročníku.
- Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušný předmět.
- V předmětu, ve kterém vyučuje více učitelů, určí výsledný stupeň za klasifikační období příslušní učitelé po vzájemné dohodě. Nedojde-li k dohodě, výsledný klasifikační stupeň se stanoví rozhodnutím ředitele školy.
- Na základních odděleních při absenci nad 15 % lze na návrh pedagogické rady snížit klasifikaci. Při OSN lze hodnotit nedostatečně postup prováděného výkonu, který by vedl k poškození zdraví pacienta. Student, který je dlouhodobě uvolněn z TV z důvodu zdravotního omezení, nemůže ve stejném období vykonávat OSN a odbornou praxi, a tudíž nemůže být z daného předmětu klasifikován. Hodnocení OSN během 1.pololetí ve 3.ročníku je slovní formou, na základě níž se vytváří pololetní klasifikace.
- Klasifikace v předmětu Tělesná výchova je složena z hodnocení výkonů, připravenosti na výuku a z aktivity při hodině TV.
- Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje pouze na základě průměru z klasifikace za příslušné období.
- Při určování klasifikačního stupně posuzuje učitel výsledky práce objektivně, nesmí podléhat žádnému vlivu subjektivnímu ani vnějšímu.
- Součástí hodnocení je mluvený projev, prezentace a samostatná práce žáka.
- Komisionální zkoušku koná žák při opravné zkoušce nebo komisionálním přezkoušení. V jednom dni může žák konat pouze jednu tuto zkoušku.
- Individuální vzdělávací plán se zpracovává v případě potřeby, hodnoceny jsou bloky učiva určené vyučujícím v dohodnutých termínech.
- Ředitel školy určí způsob, jakým budou třídní učitelé a vedení školy informováni o stavu klasifikace ve třídě – vyučující průběžně zapisují klasifikaci do systému BAKALÁŘI.
- Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí ředitel školy, zapíší učitelé příslušných předmětů výsledky klasifikace do třídního výkazu i do systému BAKALÁŘI. Připraví návrhy na opravné zkoušky a klasifikaci v náhradním termínu.
Při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým zvláštnostem žáka a i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici.
5.2 Hodnocení jednotlivých předmětů
Hodnocení ve všech předmětech obsahuje následující obecná kritéria:
- aktivita v hodinách, dovednosti, znalosti, iniciativa žáka mimo vyučovací hodiny rozvíjející kompetence v daném předmětu
- podklady pro hodnocení jsou kombinací různých forem zjišťování, tj. ústní projev žáků, soustavné sledování výkonů a připravenosti žáka na vyučování, analýza výsledků různých činností žáka (aktivita při výuce, pozornost, zaujetí pro předmět, písemné zpracování seminárních prací, domácích úkolů, různé druhy zkoušek – ústní, písemné podle specifik jednotlivých předmětů). Hodnocení provádí a zodpovídá za něj příslušný vyučující.
- výborný – žák je schopen samostatně a bezchybně řešit zadané úkoly, dokáže samostatně činit nové závěry ze získaných vědomostí; v praktických cvičeních je schopen samostatně a správně používat pomůcky, nástroje a přístroje; činí samostatné závěry z prováděných činností; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu a bez chyb;
- chvalitebný – žák je schopen samostatně a s drobnými chybami řešit zadané úkoly; dokáže samostatně reprodukovat získané vědomosti a je schopen za pomoci učitele činit nové závěry ze získaných vědomostí; v praktických cvičeních je schopen správně používat pomůcky, nástroje a přístroje; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu a bez podstatných chyb;
- dobrý – žák je schopen správným postupem řešit zadané úkoly s drobnými chybami, je schopen reprodukovat získané vědomosti; při jeho činnosti je třeba občasné nápovědy učitele; v praktických cvičeních je schopen správně používat pomůcky, nástroje a přístroje, s nápovědou učitele dokáže vyvodit závěry; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu s drobnými nedostatky;
- dostatečný – žák je schopen s nápovědou učitele řešit zadané úkoly; dokáže používat získané vědomosti v dalším studiu a prohlubovat je; při samostatné práci je schopen určit postup řešení; v praktických cvičeních je schopen za pomoci učitele používat pomůcky, nástroje a přístroje; pod vedením učitele dokáže vyvodit závěry; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu s vážnými nedostatky, nebo po stanoveném termínu bez podstatných chyb;
- nedostatečný – žák ani s nápovědou učitele není schopen řešit zadané úkoly; stupeň znalostí, vědomostí a dovedností neumožňuje pokračovat v novém osvojování učební látky; při samostatné práci není schopen ani naznačit postup řešení; v praktických cvičeních se dopouští vážných omylů, nedokáže používat pomůcky, nástroje a přístroje; nedokáže ze své činnosti vyvodit závěry; zadané práce neodevzdává ve stanoveném termínu.
5.3 Hodnocení chování žáka
- velmi dobré – žák uvědoměle dodržuje pravidla slušného chování a ustanovení školního řádu; méně závažných přestupků se dopouští ojediněle; žák je vždy přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit;
- uspokojivé – chování žáka je v rozporu s pravidly slušného chování a s ustanoveními školního řádu, tj. dopouští se vůči nim závažných přestupků; nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků, ohrožuje bezpečnost a zdraví své či jiných osob;
- neuspokojivé – chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly školního řádu a slušného chování; dopouští se takových závažných přestupků, že je jimi vážně ohrožena výuka, bezpečnost nebo zdraví jiných osob; záměrně hrubým způsobem narušuje výchovně- vzdělávací činnost školy.
5.4 Celkový prospěch
- Prospěl s vyznamenáním – není-li klasifikace v žádném povinném předmětu horší než stupeň 2 – chvalitebný a průměrný prospěch z povinných předmětů není horší než 1,50, chování je hodnoceno jako velmi dobré;
- Prospěl – není-li klasifikace v žádném z povinných předmětů vyjádřena stupněm 5 – nedostatečný;
- Neprospěl – je-li klasifikace v některém povinném předmětu vyjádřena stupněm 5 – nedostatečný.
5.5 Výchovná opatření
Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření.
- Pochvalu nebo jiné ocenění může udělit ředitelka školy za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci nebo třídní učitel za výrazný projev školní iniciativy nebo déletrvající úspěšnou práci.
- Při porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit opatření dle přílohy školního řádu „Kázeňská opatření“ (viz Příloha č.1).
- Udělení pochvaly nebo uložení výchovných opatření oznámí žákovi a zákonnému zástupci žáka třídní učitel nebo ředitelka školy.
- Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem.
- O podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka rozhodne ředitel školy do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy je provinění klasifikováno jako trestný čin podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 140/1961 Sb.). O svém rozhodnutí informuje ředitel pedagogickou radu. Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li rozhodnutí den pozdější.
5.6 Celkové hodnocení žáka
- Celkový prospěch žáka zahrnuje výsledky klasifikace z povinných předmětů. Stupeň celkového prospěchu se uvádí na vysvědčení.
- Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června. Není-li možné žáka hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí.
- Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel pro jeho hodnocení náhradní termín (zpravidla v posledním týdnu měsíce srpna), a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího roku. Do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník. Není-li žák hodnocen ani v tomto termínu, neprospěl.
- Žák, který na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše ze 2 povinných předmětů, koná z těchto předmětů opravnou zkoušku nejpozději do 31. 8. příslušného školního roku v termínu stanoveném ředitelem školy. Opravné zkoušky jsou komisionální.
- Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku.
- Má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitel školy o komisionální přezkoušení žáka, je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, krajský úřad. Komisionální přezkoušení žáka se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka.
- Komise pro komisionální zkoušky je nejméně tříčlenná. Předseda je ředitel školy nebo jím pověřený učitel. Pokud je ředitel školy zároveň vyučujícím, jmenuje předsedu komise zástupce ředitele. Zkoušející je učitel vyučujícího žáka danému předmětu. Přísedící je učitel, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného předmětu. Členy komise jmenuje ředitel školy nebo zástupce ředitele školy. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky.
- Hodnocení žáka s individuálním vzdělávacím plánem (IVP) bude podle kritérií stanovených v konkrétním IVP jednotlivého žáka projednaných na pedagogické radě.
- Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí příslušného ročníku prospěl ze všech povinných předmětů.
Ostatní pravidla se řídí platnými právními předpisy.
Tento školní řád platí od 1. 10. 2024
Příloha č. 1
platnost od 1. 9. 2023
Posloupnost kázeňských opatření je dána závažností, o které rozhoduje ředitel školy a pedagogická rada.
Příloha č. 2
platnost od 1. 10. 2024
A. Zdravotní způsobilost
- Student, který má dlouhodobé zdravotní omezení, předloží třídnímu učiteli lékařské vyjádření o případném částečném nebo úplném zákazu provádění tělesných cvičení, a danou skutečnost oznámí vyučujícímu. Student, který je dlouhodobě uvolněn z tělesné výchovy z důvodu zdravotního omezení, nemůže ve stejném období vykonávat OSN a odbornou praxi.
- Student, který má krátkodobé zdravotní potíže, předloží vyučujícímu písemné vyjádření od rodičů, případně od lékaře.
- Student, který se před nebo během cvičení necítí zdráv, nebo má jiné zdravotní potíže, upozorní vyučujícího, který přihlédne k okolnostem a rozhodne o jeho další účasti na cvičení.
- Pro klasifikaci z předmětu Tělesná výchova je nutné dodržet nejméně 50 % aktivní docházky (student se aktivně účastní hodiny TV) a současně je nutné dodržet nejméně 70 % pasivní docházky (student se účastní výuky jako necvičící). V případě nedodržení těchto podmínek musí student absolvovat dodatečnou klasifikační zkoušku.
B. Bezpečnostní pokyny, zásady úrazové prevence, požadavky na dodržování kázně
Student školy:
- Používá odpovídající cvičební úbor a vhodnou sportovní obuv podle druhu vykonávané činnosti a podle pokynů vyučujícího, převléká se v šatnách, apod.
- Před hodinou tělesné výchovy odkládá na vyučujícím určená místa ozdobné a jiné předměty, jako hodinky, prstýnky, náramky, náhrdelníky, některé náušnice, ozdobné kroužky, mobilní telefony aj.
- Před cvičením se vhodně upraví (nejsou vhodné nadměrně dlouhé nehty a dlouhé volné vlasy, padající do obličeje, zamezující vidění a orientaci).
- Řídí se pokyny vyučujícího TV, chová se tak, aby neohrozil sám sebe ani nikoho jiného.
- V hodině TV nejí a nežvýká.
- Necvičící student se zdržuje pouze na místě, které mu určí vyučující.
- V hodině tělesné výchovy je povinen:
- nepřeceňovat své síly, necvičit svévolně na jiném než určeném nářadí a nevykonávat jinou činnost než tu, která vyplývá z úkolu stanoveného učitelem,
- hlásit jakékoliv zjištěné závady a nedostatky (na náčiní a nářadí, v tělocvičně, na hřišti apod.),
- nevzdalovat se bez dovolení učitele z místa cvičení,
- neprovádět přemísťování a úpravy nářadí bez svolení vyučujícího,
- při sportovních hrách dodržovat platná pravidla, která byla sdělena vyučujícím, nepoužívat vulgární výrazy, projevy hrubosti apod.,
- sportovní náčiní používat s opatrností,
- dojde-li k úrazu, bez zbytečného odkladu oznámit vyučujícímu, který Studentu poskytne první pomoc a učiní další opatření související s úrazem.
C. Pravidla cvičení v tělocvičnách a na hřišti
Student školy:
- Se přesouvá na sportoviště podle pokynů vyučujícího, dodržuje pravidla bezpečnosti při přesunu.
- Do tělocvičny vchází až po vyučujícím a odchází před vyučujícím.
- Řídí se příslušným provozním řádem tělocvičny nebo hřiště, nesmí manipulovat s el. zařízením.
- Neprovádí úpravy nářadí bez svolení vyučujícího, vyčká, až bude vše připraveno ke cvičení (zajištění nářadí, žíněnky a jiné zabezpečení).
- Na nářadí necvičí sám bez dopomoci či záchrany vyučujícího.
- Použité nářadí a náčiní vrací na původní místo a udržuje pořádek v nářaďovně.